סאוליוס שטומברגאס - תותחן מבחוץ
תאריך לידה: 14/12/1973


אחד הסודות הכמוסים ביותר סביב הקריירה של שטומברגאס הוא, איך קוראים לאיש הזה, לעזאזל? שוליוס? סוליוס? סאוליוס? סאולוס? אולי שאול וזהו? לא ברור, וכנראה שעם שקיעתו אל תהומות השכחה בתוך זמן קצר לאחר פרישתו, איש כבר לא יטרח לבדוק זאת לעומק.


פעם היתה לו פלומת שיער בלונדינית כשל אפרוח צעיר. עם הזמן החל להקריח וכמעשה רבים וטובים הלך לספר וסגר עניין על קרחת יפה ומבהיקה. היו לו יופי של מידות לעמדה מספר 3, ופה ושם הביא אותה בכמה דקות על משבצת ה-4, אם מישהו היה מתמלא בעבירות או מוגבל בצורה אחרת כלשהי.


יצא שעם השנים ראינו אותו כאן עם אפס פילזן, אולקר וגם ז'לגיריס קובנה. את אלה אני זוכר בוודאות, יכול להיות שביקר כאן גם עם קבוצות נוספות מתוך הרקורד המכובד שלו, שכלל גם את אתלטאס קובנה ממש בתחילת דרכו ב-1993, ואת קינדר בולוניה, טאו ויטוריה וקאזאן. שיחק גם בשנחאי. לא, עם שנחאי הוא לא היה כאן, על זה אני מוכן להתחייב.


זכורני היטב עד מאוד את כל אותן צ'אקות מופלאות שהטיח שטומברגאס (לקח גם זמן לגלות, ששם המשפחה שלו מתחיל ב-ש' ולא ב-ס'). צ'אקות נהדרות ומופלאות, תוצר של יד נקיה וזריקה מסוגננת להפליא. כמה אצילי היה שטומברגאס בתנועותיו וכמה מסוכן מכל טווח. פשוט תותח. תותח ליטאי בפעולה.


ב-2003, באליפות אירופה בשבדיה, ראינו את זה מקרוב. היה לו שיתוף פעולה מצוין עם שאראס. הוא דפק נקודות בקצב של ממטרה שלא מפספסת אף פיסת דשא. נבחר ל-MVP של האליפות נדמה לי, על אף שאינני אביב לביא, וגם לחמישיית העונה. וזכה, ובצדק מוחלט, להניף את הגביע הנאה כרפאל. על הפודיום עמד גם ארווידאס מצ'יאוסקאס, מי שאמור להיות היורש שלו כצלף הליטאי הגדול ביותר באירופה כיום.


שטומברגאס מעולם לא נכלל בנבחרות הצעירות של ליטא ואף אחד לא בנה עליו כעל פרויקט יוצא דופן. הפריחה שלו היתה מאוחרת. הוא הספיק לשחק עם זידרונאס אילגאוסקאס באתלטאס קובנה אבל ביתרון 0-2 על ז'לגיריס בסדרת הגמר, שבר את כף הרגל והחמיץ את המשחקים הבאים. ז'לגיריס ניצחה 2-3.


לא נורא, הוא פיצה את עצמו בהרבה מאוד תארים אחרים עם הנבחרת הליטאית, וגם עם גביע ספורטה אחד ותואר יורוליג אחד עם ז'לגיריס ב-1998 וב-1999.


ופעם היו לו 9 מ-9 לשלוש, זוכרים? שטומברגאס בטאו יחד עם לואיס סקולה, אלמר בנט, ויקטור אלכסנדר ועוד כל מיני כאלה. סדרת חצי גמר היורוליג ב-2001 נגד א.א.ק אתונה, משחק מספר 2. המשחק באתונה. זה נגמר עם 9 מ-9, רובן תחת לחץ ובדקות הכי מכריעות. שטומבה, ככה קראו לו – אל תבואו אלי בטענות – סיים עם 39 נקודות.


האיש פרש, לפי דיווחים, כי הבת שלו הגיעה לגיל בית הספר ולא התאים לו שתלמד ברוסיה, שם שיחק בשנים האחרונות עם קאזאן. את העונה האחרונה הוא סיים עם אחוזים מדהימים במסגרת היול"ב קאפ: 68% לשתיים, 59% לשלוש, 84% מהעונשין. חזק. אפילו באחד על אחד נגד איתי סלע הפלאי בן השמונה וחצי אני לא מסוגל להגיע לאחוזים כאלה.

 
 
 
 
Powered By Art-Up