ראטקו וארדה - סוסון בטעם של פעם
תאריך לידה: 06/05/1979


שלום רב,


כמדי יום חמישי ישבנו אני ובני לצפות במשחקה של מכבי ת"א, הפעם מול פרוקום מפולין. לפתע פלט הפעוט צרחה ונס לחדרו.

"מה קרה?", שאלתיו.

"ראה בעצמך" אמר הפעוט המבוהל.

הצמדתי את משקפיי לחוטמי יען כי קצר רואי אנוכי, והבנתי מה פשר הבהלה: מר ראטקו וארדה (הסרבי, 2.14 למיטב ידיעתי).

את סחור-סחור הילד מכיר ואינו ירא ממנו, יען כי מופיע תדירות לבקרים/ערבים בקדימונים ופרומואים למיניהם (ואף מפאר את מדור סוסוני היאור זה מכבר).

אבל וארדה? אכן כי כן, ענק רחב מימדים זה (זו? וארדה הוא שם לגבר?!) על כל סנטימטריו, הוא מועמד רציני לסוסון יאור.

וגם אוכל כדורים בשעת הפנאי, בחיי. הנה, תראה כאן.

:http://online.wsj.com/media/0204pod07.jpg

ואם כבר, אעלה מן האוב גם את מר קלארנס קי, אשר ישבנו העב זכור לי מהעת בה שיחק בהפועל חולון.

ערב צח וזך לכולכם, כפיים לבורא עולם.

שלום קורנבלום

שלומות שלום,

תודות מהדירקטוריון ומהנשיאות גם יחד על הפניית תשומת לבך לחבר ראטקו וארדה. אכן כי כן, גם עיניי התמקדו בו באופן מיוחד עת שיחק והובס כאן עם קבוצתו זה מכבר. בעיקר הגודל והגובה, כן? אבל גם הקעקועים הרבים יחסית לשחקן אירופי, התנועה הלא רעה בכל בצבע, היכולת לזרוק מחוץ לקשת, הגרביים המתוחות עד לברך כמעט והמשהו-הכללי-הזה שמזכיר מעט את ראדיסב צ'ורצ'יץ' בימיו הרחוקים. סרבי-סרבי כזה, יו נואו. עצבן ומסוכן לבריות. לפחות תיאורטית, לעיתים גם מעשית.

לא רק שמו הפרטי מוזר משהו, גם שם המקום בו נולד: גראדישקה, בוסניה. סוג של ממושקה-בבושקה כזה, יו נואו, אבל לא ברוסית. האיש הוא תוצר של פרטיזן בלגרד ועשה שם שבע עונות מילדות עד שהתגלגל לדטרויט פיסטונס בעונת 2001/02 כשהוא בן 22 או משהו כזה, ומבלי שנבחר בדראפט. בעונה שלאחר מכן השתייך לוושינגטון. ראו בו פוטנציאל, ראו בו.

תכל'ס, מכל הסיפור, יצא לו לשחק רק פעם אחת, השד זוכר באיזה משחק בדיוק, והוא
שיחק 6 דקות וקלע 5 נקודות. ואגב, מימי פרטיזן שלו נזכור בעיקר רגע אחד ומיוחד בעונת 2000/01, עונת היוורוליג, בו שיחקה פרטיזן בנוקיה-ההיכל וטל בורשטיין, בחור צעיר מאוד אז, הרביץ דאנק אימים על ראשו וליווה את האקט בשאגה. וארדה אולי לא רעד, אבל בתוך-תוכו, אומרים האומרים ומספרים המספרים, נרתע מאוד. נגמר 53:89 לת"א. 20 לנייט האפמן, 14 לטל בורשטיין, 4 לראטקו וארדה.

הוא חזר לאירופה ומאז הוא נע ונד ברחבי היבשת. לובליאנה, אפולון פטראס, בשיקטאש, קייב, מנורקה, ז'לגיריס קובנה, חימקי מוסקבה ואפילו ריאל מדריד. וכן, גם פרוקום גדיניה כמו שהזכרת, הקבוצה שלו נכון לשעת כתיבת הדברים (נובמבר 2010). בחלק מהקבוצות האלה הוא לא סיים או לא פתח עונה, בכל מקום סיפור אחר, יו נואו.

באחד המקרים, זה של ז'לגיריס קובנה איתה חתם לשנתיים, הוא העביר מכתב לאתר האינטרנט "יורובאסקט" בו פירט מדוע הוא עוזב, הסביר שלמועדון בעיות כלכליות קשות ושלא עמדו בתנאי החוזה וכהנה וכשמה עניינים. לא קראתי בזמנו, גם לא היום, אבל נשמע מעניין הסיפור. וגם הפתיחות מצד הבחור. כלומר, הסוסון.

הוא ממוצא סרבי-בוסני למיטב הבנתי, במוקדמות אליפות אירופה 2011 שיחק עם הנבחרת הבוסנית. 13.5 ו-5.3 ב-22 דקות בממוצע על פני שמונה משחקים. נאה ביותר, לא נכחיש זאת.

בצעירותו שיחק בנבחרת הצעירה של יוגוסלביה לצד מרקו יאריץ', איגור ראקוצ'ביץ' ויובו סטאנויביץ'. ניתן לו את הכבוד הראוי. זה קרה באליפות של 1998 ונדמה לי, על אף שאינני, שהיוגוסלבים זכו אז בזהב.

פעם, ב-2004, כשחקן בשיקטאש, באיזו מסגרת כזו או אחרת של פיב"א, הרביץ 37 נקודות והוריד 12 ריבאונדים מול איוניקוס מיוון. לקח את תואר שחקן המחזור באותו שבוע. נעריך זאת.

אגב, במקומות מסוימים הוא מופיע כ-2.13 ובאחרים כ-2.16, זה מה שקורה בדרך כלל עם אנשים שהמטר רץ לא מספיק ארוך כדי לכסות את כל גובהם. המשקל שלו, על פי הספרים, הוא בסביבות 120 קילו, אבל לך תסמוך על ספרים מה גם שאנשים נוטים להוסיף משקל ככל שהם מתבגרים יו נואו. הייתי מהמר על 5-6 קילוגרמים יותר נכון לעונה שלו בפולין, אבל לך דע אם מציאות היא זו או אגדה.

כאמור, ישנם סוסונים כבדים ממנו וגם גבוהים יותר, אבל משהו בהופעה הכללית שלו כפי שפורט קודם לכן, בנוסף לנתוני הגובה והמשקל והעמדה על המגרש, שלא לדבר על ערבים בהם הוא מופיע לא מגולח – כל אלה גרמו להחלטה לפיה יתקבל מר וארדה לביצת סוסוני היאור של כדורסלע.

ויהפוך לאחד מהם – ומכדורסלע-האתר – באופן בלתי נפרד לנצח נצחים, או לפחות עד שיסתיים התקציב לאחזקת האתר ביום מן הימים.

רוב תודות לך מר שלום קורנבלום. את תרומתך לתפארת כדורסלע-האתר תרמת. נברכך על כך. ואתה, וארדה, שב עימנו בכיף ובשקט במקום לעבור מקבוצה לקבוצה בכל עונה. נעשה לך כבוד.

 
 
 
 
Powered By Art-Up