רוברט גוליאש
תאריך לידה: 28/07/1974


בתולדות הכדורסל ההונגרי הוא בטח משהו-משהו. בתולדות הכדורסל האירופי הוא ייזכר כעוד איש גדול עם יד טובה, שעשה סיבוב בהרבה קבוצות, אבל בטח לא חבר של כבוד בנבחרות אירופה לדורותיהן.


גוליאש הוא סוסון יאור מעודן יחסית, לא סוסון בר ולא סוסון פרא. גדול, כבד, גבוה מאוד (2.13). האיש שיחק עם הונגריה נגד ישראל בטורניר ההזדמנות האחרונה ב-2005, והרביץ אז 25 נקודות ו-9 ריבאונדים. הונגריה אמנם לא עלתה לאליפות אירופה בסופו של עניין, אבל גוליאש סגר את המוקדמות עם 22.3, 7.8 ריבאונדים ו-2.2 אסיסטים. אלה מספרים של אליל, תסלחו לי, כן?


לאורך הקריירה שלו הוא שיחק בפו-אורטז, באולקר, בווילרבאן, במלאגה, באולימפיאקוס, בדינמו מוסקבה האזורית, בשאלון, בפאנליניוס. אפילו גירד איזה תואר פה ושם. שחקן אירופי לגיטימי לגמרי ואף יותר מזה, שהגבולות הפתוחים וחוק בוסמן עשו לו טוב.


הפעם האחרונה בה הגיע שמו לאוזנינו, כאן בנשיאות, היתה במהלך עונת 2009/10. הוא שיחק באחת מקבוצות הליגה ההונגרית (אסטומרמו פאקס, עיר קטנה במרכז הונגריה על גדות הדנובה, ומי יודע אם זו ההגייה הנכונה בהונגרית), והרביץ 7.2 נקודות ו-3 ריבאונדים ב-11 דקות בממוצע. אפילו הרביץ כמה צ'אקות לשלוש: 6 מ-22 לאורך העונה.


המספרים הצטמקו עם השנים, אבל בואו לא נשכח גם זאת, יו נואו: האיש יליד 1974. לא קל להתנייע עם משקל כזה, וסביר להניח שהוא שוקל-שוקל בגילו. נכון להעלאת פרופילו הסוסוני והכנסתו לביצת כדורסלע-האתר, לא ידוע לי איפה הוא משחק. אולי פרש. סביר להניח אפילו.


למעשה, הוא אחד הסוסונים הכבדים באירופה. משקלו כשחקן פעיל אי-שם ב-2007, על פי מקורות בלעדיים ובלבדיים לכדורסלע-האתר, היה 137 קילוגרמים. נתון מכובד, שמעמיד אותו בצמרת סוסוני היאור ומעלה את השאלה מדוע וכיצד קרה שהתמהמהנו כל כך בהכנסתו לביצה.


אזכור את גוליאש מרוח אי-אז בימים (כנראה בתחילת עונת 1999/00) על גבי שער "מקסי באסקט" הפלאי, מגזין הכדורסל המוביל של צרפת, כשהוא מופיע במלוא הדרו במדי פו-אורטז ששיחקה אז ביורוליג. היו ימים, היו.


נספר לעם כי באותה עונה, שבסיומה הגיעה מכבי ת"א לגמר האירופי והפסידה לקטשי-הפנתיניאייקוס המחזוקים בבודירוגה ורבראצ'ה, הפסידה פו-אורטז פעמיים לגרשונים.


שני משחקי לואו-סקור-במיוחד היו אלה: 55:65 בנוקיה-ההיכל כשגוליאש מרביץ 10 ו-3 ב-26 דקות, לצד 13 נקודות של ארון סווינסון השליש-פלאי ו-10 נוספות של סטפן ריזאשה עתיר-הצמות כשעוד היו לו כאלה. ועוד יותר נמוך מזה במשחק השני: 57-62 למכבי בצרפת, עם 8 נקודות וריבאונד אחד בלבד לסנטר ההונגרי, 16 לריזאשה ו-13 לטיירי גאדו. למכבי: REL מקדונלד 16, היונה ההנפלדית 13, דורון שפר (איזה שם, דו-ר-ו-ן ש-פ-ר, נסו לגלגל את זה על הלשון, עם 10).


והנה, לעת זקנה, גוליאש מתכבד לשבת איתנו ואחת לשנה, ביום הולדתו, נרימה כוסית לחייו בפינה המרצדת למעלה משמאל. ויידע גם הוא, כי כדורסלע-האתר נוטה חסד לימים עברו, ותמיד יזכור ויידע להנציח ולכבד את העבר לצד ענייני דיומא ואזובי דלילה.

 
 
 
 
Powered By Art-Up