עלי מוהר
תאריך לידה: 30/12/1948
תאריך פטירה: 30/11/2006


עלי מוהר, כפי שהגדיר את עצמו, היה "זמר לא מאוד מאוד גדול", אבל כתמלילן, הוא היה אליל חסר תקדים.

לפני שנתחיל הבה נסגור פינה קטנה ומביכה מעברו של האליל. עלי מוהר היה מזוהה עד מאד עם אחת מקבוצות הביפ אשר בארץ כנען. לא נגלה מי זו, אם כי נרמוז כי הוא חולק עם אריק איינשטיין את האהדה לאותה קבוצה אדומה.

מה לעשות, אף אחד לא מושלם.

עלי נולד ביחד עם המפעל הציוני המכונה מדינת ישראל בשנת 1948, אי שם בתל אביב-הכרך. אביו היה פזמונאי שכתב שירים בעיקר ללהקת הנח"ל. עלי עצמו כתב שירים רבים, בעיקר ליוצאי להקת כוורת. "שיעור מולדת" למשל, או "שיר נבואי קוסמי עליז" שכתב ליוני רכטר.

שני הזמרים הבולטים ביותר איתם שיתף עלי פעולה הם יוני רכטר (יחד הם הוציאו מספר אלבומים ולהיטים פלאיים כמו "העיקר זה הרומנטיקה" ו-"יש אי שם"), ואריק איינשטיין ("שיר השיירה", "אמרו לו", וכמובן "ואלה שמות").

הוא כתב שירים רבים לזמרים רבים נוספים. אגב נדמה לי, על אף שאינני, כי אם יש דירוג של פזמונאים אי שם בארץ, יוני רכטר כובש שם את הפסגה. שני אולי רק לאהוד מנור, אליל התמליל.

מלבד העיסוק בכתיבת פזמונים כתב עלי מוהר גם טורים בעיתון "העיר". ספרו
"מהנעשה בעירנו", שקיבץ את מיטב טוריו בעניין ההווייה התל-אביבית, יושב עד היום על מדף הספרים הנשיאותי.

הוא נודע באהבתו, שלא לומר בקנאותו, לשפה העברית (הנה, למשל, מכתב ששלח, כביכול, לראש העיר תל אביב בדבר היעלמו של החיריק מחיי היום יום) וביכולת הנהדרת לתאר היטב לפרטי פרטים את הדברים הקטנים של החיים, וכאמור גם בחיבה בלתי מתפשרת לקבוצת הביפ האדומה מהעיר תל אביב.

לימים חשף נשיא הסיפרה סקופון נאה באייטמון נרחב שפורסם בכדורסלע-האתר במהלך 2011. הנשיא כתב, כי מוהר וטורו "בשער", בו רבו הדמויות הפיקטיביות ושלטה בו שפה ייחודית, היוו השראה מוקדמת לטור "סיפרה בסלע" שפורסם במשך 15 שנים במעריב. כדורסלע הוא, בעצם, התפתחות אינטרנטית מאוחרת רבת ענפים ולינקים של אותו טור ותיק.

בשנת 2006 לקה עלי מוהר בסרטן הלבלב, הוא נפטר ונקבר בחולון. לא שכחנו, גם לא נשכח.

 
 
 
 
Powered By Art-Up